Mask och loppor

Mask och loppor !!!


Maskplockning

Upptäckte en dag att jag hade ett ganska stort kliande bett i knävecket som kliade så  vansinnigt. Jag trodde det var en fästing men Ewout trodde det var ett vanligt insektsbett.  Det gick några dagar och blev mer svullet så jag klämde på det och ut kommer en  levande  mask.
Jag trodde inte mina ögon , rusade in till Salome som är Ewourts fru.
Hon hade aldrig sett något liknande och dagen efter for vi till Mafinga för att uppsöka en l  läkare. Nu ar jag ju i Africa så det var ju inte en läkarmottagning a la Sverige precis.
Där stog en man i ett litet rum som även var ett apotek.
Han kollade på benet och sa att det var maggotmask. Jag sa att jag kanske skulle haft  den  kvar då eftersom vi fiskar med maggot i Sverige och han skrattade gott och tyckte  att det  var jätteroligt .
Sedan bad han en ung flicka plocka ihop lite antibiotika och hon tog fram en stor burk och  lade lite tabletter i en påse till mej.
Jag vet ju att läkarbesök kan vara väldigt dyrt i utlandet och kanske ännu dyrare i en  annan  världsdel.
Bad om ett intyg som han villigt skrev men när jag bad om en spämpel på intyget så hade  han  ingen  sådan .
Han bara skrattade och det gjorde jag också för vad kunde man annat göra.
Notan slutade på hela 20 svenska kronor och antibiotikan fungerade bra och masken  försvann.
.Efter några dagar började det klia överallt på oss och vi upptäckte en massa bett på  kroppen när vi vaknade på morgonen .
Samma sak natt efter natt och till sist fattade vi att vi hade loppor i rummet och i  sängarna.
Vi tvättade sängklader och kläder men loppor är tydligen både envisa och  seglivade för  vi  har haft dom ett bra tag men som tur är dom börjar försvinna mer och  mer men vara  kliande  bett består ännu.

Kwaheri mina nära och kära och alla som läser inläggen.





Lopptvatt pa gang.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0