Två veckor har redan gått!!!


Jambo igen....


Börjar med att tacka för kommentarer från er både här och på min hemsida. Nu har det redan gått två veckor och man möter nya upplevelser varje dag. Den lilla flickan jag berättade om (Hon heter Wittneys) hon bor nu hos oss på projektet. Vi vet att mamman är hivsmittad men vi vet inte om Wittney är det. Hon verkar pigg och glad och har börjat äta "Ugali" som är riktigt äckligt. Det är en majsgröt som serveras dagligen här ,men jag föredrar att köpa Mango. I veckan fick vi veta att en till mamma och ett barn var sjuka så värdfamiljen tog dom till sjukhus där det blev bekräftat att båda var hiv-smittade. Det känns otroligt frustrerande för man kan inte göra någonting. Har även varit  till Oloue som är en skola en bit härifrån Matanama . Där hjälper man till med mat "UGALI" som barnen äter till lunch. Till det får dom bönor och ennannat gräsliknande röra.Alla sitter på golvet och äter och hönsen och tupparna springer runt utanför. Det är en del av barnen som har mask i fötterna och igår plockades det ut 20 maskar ur tårna på en liten tjej på 7 år. Det vände sig verkligen i magen må jag säga. Sedan går flickan iväg med öppna sår utan skor och de vuxna reagerar inte på det eftersom det är en del av vardagen här. Var till Makanbako en dag och blev stoppad av polis som ville ha pengar till läsk eller soda som dom säger här så det är mycket korruption.  Jag bor iallafall hyfsat ...Granne med hönsen som bor vägg i vägg och på övervåningen d.v.s taket bor ett gäng råttor och andra div småkryp. I går hade dom fredags party för det var ett himmla liv vägg i vägg och på taket och när det lugnat ner sig på morgonsidan så börjar tuppen gala som en tog på morgonsida. Ha ha ha sånt är livet just nu här i Afrika...   Svårt att få in bilder på bloggen men jag ska prova när jag åker till Iringa.. Kramar till er alla  Sköt om er och ha det så bra....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Catharina!

Jag skrev till dig innan du åkte, jag var i Matanana i somras! Det är så roligt att läsa din fina blogg, men det får mig att längta tillbaka. Ville bara häls till dig och be dig krama familjen och barnen från mig. Otroligt gripande historia med mamman och barnen ni hittade. Jag undrar också hur det är med Alfa. Skulle vara tacksam om du ville berätta för mig hur han mår... Hälsa och kram som sagt gärna alla, Salome, Ewout, Arnoldy, Victoria, Gertrud, Filippo, Elisabeth, Akisa, Tomaini och speciellt en extrakram till Alfa. KRAM Cecilia

2008-11-23 @ 19:43:56
Postat av: Anna-Karin & Maj-Britt

Hejhej!! Du verkar ha de bra, men nog hade du väl en bättre granne hemma i byn :-) skönt å höra att du har de bra..... här hemma går livet sin gilla gång, snö å orkanvindar....med andra ord, som vanligt.. Syster (den äldre) ska operera bort "fläsket" i morrn :-) hon e lite nervig nu, men de gå bra...sen får väl M gjuta nå cementformar så hon inte blåser bort ute på näset ;-) Ha de bäst, så hörs å ses vi. Många kramar från oss!!!

2008-11-24 @ 23:45:31
Postat av: Ninnie

Hej.

Intressant att läsa vad du är med om, men det låter tufft.

Kram Ninnie

2008-11-26 @ 13:30:36
Postat av: Linda

Hej kära svärmor!

Det är skönt att läsa att du har det bra, även om det verkar tufft.

Jag blir ju lite orolig dock över den där majsgröten... du kan väl inte bara äta mango... eller?

På fredag tar jag med mig din son till sjöss. Vi ska åka på kryssning med nya båten Silja Galaxy. Det ska bli skönt att få rå om oss själva ett tag. Hoppas du får in bilder snart. Det är lite svårt att se framför sig hur du har det... Jag ser bara en tupp, lite gröt och en massa barn... Sen kanske jag inte har den vildaste fantasin heller...

Många kramar från mig och min familj!

2008-11-26 @ 22:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0